Litttle Lamb – första veckan

Den här veckan har jag arbetat 3 dagar på skolan. Det är en helt ny upplevelse som inte liknar något annat jag gjort förut. Skolan består av ca 150 elever uppdelade på ungefär 10 klasser. Jag har tyvärr inte riktigt full koll ännu. Just nu är vi 4 volontärer där, jag samt Claire, Sophie och Judy från England. Antalet volontärer kommer variera hela tiden eftersom de flesta volontärer bara stannar några veckor.

Jag och Claire har jobbat tillsammans i 2 dagar och kommer förmodligen göra det i 2 veckor till. Jag hoppas det för jag lär mig så mycket av henne.

Barnen vi arbetar med är 3-4 år men undervisningen påminner om vad vi i Sverige gör i förskoleklass och i första klass. Jag har tyvärr inte arbetat så mycket med de åldrarna även om det är dit jag vill en vacker dag.

I nuläget går arbetet med barnen till största del ut på att presentera det engelska språket för dem. Så att vi själva inte talar Tamil är bara en fördel. Vi pratar naturligtvis med dem hela dagarna och försöker vara övertydliga i vårt kroppsspråk.

Claire är van att arbeta med phonics och gör det väldigt bra. Det är inspirerande att se. Vi kommer fortsätta arbeta med phonics även efter att hon har åkt hem så jag måste sätta mig in i hur engelsk phonics fungerar. Sen blir ju jag ansvarig.

Jag har hittat och köpt många bra engelska läroböcker som jag vill använda som kopieringsunderflag. Tyvärr finns ju copyrighten att tänka på. Känns snålt när det handlar om stora bokförlag mot en liten bidragsberoende skola och en fattig volontär utan lön. Visst, självklart ska ju förlaget ha betalt för sina varor men nog kliar det i fingrarna.

Jag har också råkat köpa en riktigt usel lärobok som säger att
Ljus, smal och lång = bra
Mörk, tjock och kort = dåligt.
Jag blir rädd.

Längtar till måndag då jag får jobba igen.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Litttle Lamb – första veckan

  1. Lilla O skriver:

    Låter riktigt spännande! Hade gärna jobbat utomlands ett tag, få se om några år när ungarna är lite större.

  2. ihannashuvud skriver:

    Jag har gjort det en vecka och stormtrivs. Gör det gärna igen men under kortare perioder och inte i en storstad som Chennai. Jag är nog en småstadsmänniska.

Kommentera

