Like magic – or not.

I dag är en sån där dag då jag nästan kokar av ilska. För att göra en lång historia kort så verkar en del av lärarna på skolan tro att barn lär sig saker av sig själva bara de blir äldre.

För att göra kort historia lite längre får ni två exempel.

Biblioteket: På grund av att nyckeln till ”mitt” klassrum var borta i dag fick jag ta mina barn till biblioteket istället. Det låter ju bra kan man tycka. Men, och det är ett stort men, dessa barn har i princip aldrig varit i biblioteket vilket naturligtvis medför att allting är jättespännande och att det inte finns en chans i PIIP att de ska sitta ner och lyssna. Nej, naturligtvis kommer de springa runt på de öppna ytorna, hoppa i soffan och spela på trummorna. Kaos, fullständigt kaos, jag har fortfarande ont i öronen.

Varför har då inte barnen fått vara i biblioteket förut? Jo, nu ska ni få höra:

– De klarar inte av det.

Så enkelt är det, de klarar inte av det och då gör man inget åt saken utan hoppas att de klarar det en vacker dag.

Rörelse: När jag kom till skolan hade inte de yngre barnen någon som helst form av rörelse eller ens vettig rastverksamhet där de fick springa av sig ordentligt. För mig är detta så självklart att det tog flera veckor innan jag ens insåg att det fattades. Jag införde 2 halvtimmar i veckan då jag bad läraren ta ut barnen och genomföra rörelseaktiviter. I värsta fall kunde hon göra det inne om vädret var på det humöret. Vilket i Indien oftast innebär för varmt. Det låter ju bra kan man tycka. Men, och det här är också ett stort men, än så länge har jag bara sett fri lek förutom vid de tillfällen jag tagit över.

Varför görs det då inga organiserade lekar? Jo, nu ska ni få höra:

– Barnen kan inte koncentrera sig.

Så enkelt är det, de klarar inte av det och då gör man inget åt saken utan hoppas att de kan det en vacker dag.

****

Snälla, rara, söta lärare. You have to teach the children for them to learn. It won’t happen by magic. Visst de första sjuttioelva gångerna i biblioteket kommer att vara kämpiga och även de första sjuttioelva gångerna ni gör en organiserad lek kommer vara smått kaotiska men efter det så kommer det bli så mycket lättare. Jag lovar.

****

Jag funderar på att stanna hemma i morgon i dag blev det bara för mycket. Ger jag upp för lätt? Kanske det, men glädjen försvann idag. Glädjen förvandlades till frustration.

Jag tänker inte slöa bort dagen, jag har funderingar på ett kompendium med enkla men bra organiserade lekar. Först en beskrivning av leken, en liten skiss, lista vilket material som behövs och olika sätt att variera. Sedan en utförlig lista på vad barnen lär sig av leken så lärarna försår varför det är så viktigt.

Detta arbete lär pågå ett tag, ha ni tips på enkla bra lekar för barn mellan 2-5 år så skriv gärna i kommentarsfältet.

****

Annonser
Det här inlägget postades i Hannashörna och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s