Bokfrågornas ABC – del 2

Ibland kommer saker precis i rätt tid. Som Lilla O’s andra del i Bokfrågornas ABC. Jag sitter hemma ensam med halsont.

Bokstaven B

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Här är jag en riktig klimatbov. Jag köper nya, tycker om att äga mina böcker. Gjorde misstaget att skänka bort lådvis med böcker inför min flytt till Karlskrona. Då kändes det som en bra idé för att få mindre saker att frakta. Nu ångrar jag mig.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Kan inte komma på någon nu jag läser sällan ut riktigt dåliga böcker. En bok som däremot inte levde upp till de förväntningar jag hade var Cormac McCarthy’s Vägen. Men då var förväntningarna verkligen skyhöga.

3.  A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Jag tycker ofta att chick-lit och deckare behandlas lite som B-laget inom litteraturen. Till A-laget räknas väl då ”tyngre” litteratur och gamla klassiker. Jag hoppas att jag har fel.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Jag läser inte många uttalade biografier men däremot mycket BOATS. Ofta är det hemska historier där huvudpersonen är ett eller flera barn som råkar väldigt illa ut. Torey Hayden är en favoritförfattare och Ray Kluun en annan.

BOATS kan kanske ibland sägas vara en form av ”fejkbiografi”, eller?

En biografi om Astrid Lindgren hade jag gärna läst, så gärna att jag precis tog en paus från skrivandet och letade reda på en på Adlibris. Vad som hade varit ännu mer intressant är en självbiografi av samma kvinna.

Nu slogs jag av en tanke. Vad räknas som en biografi och vad räknas som en bok ”om någon”?

Det här inlägget postades i Hannashörna och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bokfrågornas ABC – del 2

  1. Lilla O skriver:

    Ännu en som inte gillar Cormac McCarthy. Intressant då han hyllas så mycket. Jag tror att jag väntar med Vägen att tag då! Tycker däremot också mycket om Ray Kluns böcker!

    Bra fråga du ställer också, men jag har inget bra svar tyvärr.

  2. Hanna skriver:

    Jag har nog tänkt ge McCarthy en chans till någon gång. Jag vet inte vad det är med Kluun som gör att jag tycker så mycket om honom. Men jag tror det är hans förmåga att få mig att både tycka om och samtidigt verkligen avsky Sten. Det känns äkta på något sätt.

  3. Ping: Bokfrågornas ABC del 2 « enligt O

Kommentera

