Bokklubben – andra och tredje träffen

Jag har ju glömt att skriva om bokklubbsträffarna. Konstigt eftersom de är så himla trevliga att vara på.  Får bättra mig där.

Andra träffen var hemma hos mig. Innan var jag gruvligt nervös och hade i ett par veckor funderat över vilket tilltugg jag skulle bjuda på. Till sist föll valet på smördegsrullar och chokladrutor med hasselnötter. Jag tycker väldigt mycket om att ha gäster hemma men blir alltid lika hispig.

Till denna gång hade vi läst Niceville av Kathryn Stockett.  En alldeles makalöst bra bok om 60-talets Södern, raslagarna, orättvisorna och de risker det innebar att försöka göra något åt dem. Trots riskerna försöker den vita societetsflickan Skeeter ändå. Tillsammans med Aibileen och Minny, två svarta hembiträden, skriver hon är bok om hur det är att som svart kvinna ta hand om ett hushåll och uppfostra vita kvinnors barn.

Det är en stark och sorglig bok som ändå lockar mig till skratt på flera ställen. Jag får en helt ny inblick i hur raslagarna fungerade, en inblick som högstadiets historieböcker inte gav mig. Det är definitivt en bok jag kommer vilja läsa igen.

Vi gav boken 4.5 av 5 möjliga poäng.

 

Tredje gången träffades vi hemma hos M. Boken denna gång var Elsas mode av Sofi Fahrman. Ta nu ett djupt andetag och förbered er på denna bloggs värsta sågning hittills.

Elsas mode är en urtrist, ytlig bok helt utan intressant handling och med ett fattigt språk. Sofi har inget som helst förtroende för sina läsare utan ger oss varenda liten detalj som finns. Ingenstans tvingas jag att tänka själv. Lägg till detta ett evigt name-droppande av personer, klädmärken, klubbar och resturanger.Vid ett tillfälle dyker Sofi själv upp.

Det höjdes någon positiv röst om att det ju ändå är intressant att få en inblick i hur denna världen ser ut och visst kan det stämma men i så fall vill jag ha en nyanserad inblick som tar upp alla sidor, inte bara glamouren.

Vi gav boken en 2:a.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bokklubben – andra och tredje träffen

  1. Ping: Bokbloggsträff på italienska « Fröken H

Kommentera

