Mina känsloböcker… äntligen

Senaste veckorna har nya spännande bokenkäter poppat fram som svampar ur marken hos Lilla O. Tyvärr har jag inga tjusiga listor över alla böcker jag läst och inte tillgång till de fysiska böckerna heller. Men jag gör så gott jag kan av det jag har i minnet. Här kommer mina känsloböcker.

Berätta om en bok som:

  • fick dig att skratta: Många böcker har fått mig att skratta, ibland små fniss ibland riktiga gapskratt. Jag minns en gång när jag var mindre och mamma kom in till mitt rum för att se vad som hände. Böcker som fick mig att skratta var Prostens barnbarn, Bert-böckerna, Stora vänliga jätten och många andra. Som vuxen har jag bland annat skrattat åt Arto Passilinna och hela chick lit-genren. Senast idag åt Bringing up Vasu: That first year av den indiska författaren Parul Sharma.
  • fick dig att gråta: Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson. Johanna skriver om Hanna, Hanna går i skolan, Hanna är mobbad. Jag heter Hanna, jag gick i skolan, jag var mobbad.
  • gjorde dig riktigt arg: Allt för min syster av Jodi Picoult. Anna föds till denna världen med främsta syfte att rädda sin syster. 13 år gammal stämmer hon sina föräldrar för att få rätten över sin egen kropp. Jag minns att jag var så arg på Annas föräldrar – den dagen jag får egna barn ska jag läsa den igen och se om jag känner annorlunda. Se om jag kan förstå vad kärleken till ett barn kan göra.
  • fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades: Tror inte detta har hänt.
  • handlar om en historisk tid som du tycker om: Tror inte att detta har hänt heller, läser inte så många historiska böcker.
  • du ångrar att du läste ut: Jag tvingar mig inte igenom en bok, känns det så så slutar jag läsa.
  • finns i dina tankar trots att det var länge sedan du läste den: Hon går genom tavlan ut ur bilden – igen.
  • har väntat i bokhyllan riktigt länge: Alldeles för många.
  • du inte förstår att så många tycker om: Finns ingen sådan bok, smaken är som baken och det är bara bra.
  • du tycker att alla ska läsa: Jag tycker att alla ska läsa litteratur som berör dem på något sätt.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mina känsloböcker… äntligen

  1. Lilla O skriver:

    Prästens barnbarn, den älskade jag som barn. Hon går genom tavlan… har jag tänkt läsa hur många gånger som helst. Kanske dags!

Lämna en kommentar